Франчайзинг бизнестің бір түрі ретінде.
Сөзбе-сөз айтқанда , франчайзинг - бұл «артықшылық» . Ғылыми тілде бұл ұғым тауар-ақша қатынастарын жүргізу субъектілері арасындағы ерекше қатынастарды білдіреді. Олардың пікірінше, бір тарап кәсіпкерлікпен айналысу құқығын алып, бұл үшін белгіленген қаламақыны екінші тарапқа төлейді. Сондай-ақ, бір тарап екінші тараптың бренді мен сауда белгілерін пайдалана алады және оның атынан әрекет ете алады, бірақ тегін емес. Мұндай коммерциялық қатынастарды заңдастыру үшін тараптар жазбаша келісім жасайды, онда франшизаны пайдаланғаны үшін төлем мөлшері қатаң түрде белгіленеді.
Франчайзингтің дамуының тарихи фактілері
Қазіргі заманғы франчайзингті дамыту жүйесінің прототипі 20 ғасырдың басындағы Singer тігін машиналарын сату процесі болды. Жасалған келісім бойынша Американың бірнеше штатының аумағында оларды сатуға ғана емес, қызмет көрсетуге де рұқсат етілді. Мұндай шарттық қатынастардың белгілі бір толықтырулары бар бөлу негізі болды, соған сәйкес дилер машиналарды жөндеуді өз мойнына алды.
Бірнеше онжылдықтардан кейін франчайзинг АҚШ-та белсенді түрде дами бастады.
1930 жылдары франчайзинг төмендеді. Атақты McDonald's компаниясының негізін қалаушы мейрамхана бизнесіне баруға шешім қабылдағаннан кейін ғана мұндай «жалдау» дәл осындай күшпен дами алады.
Қазақстанда франчайзинг Coca-Cola зауыты пайда болғаннан кейін белгілі болды. Оны 1994 жылы түрік жалға алушы ашқан. Биылғы жыл тағы бір франчайзи үшін маңызды болды, атап айтқанда, бүкіл Орталық Азияда алғаш рет пайда болған Рахат Палас қонақ үйі. Тоқсаныншы жылдардың соңына қарай елімізде көптеген сән дүкендері пайда болды, олар Қазақстанда франчайзинг алу негізінде жұмыс істеді.
Қазақстандағы франчайзингті заңнамалық реттеу
Франчайзингтің осындай қарқынды дамуы «Франчайзинг туралы» заңның пайда болуына негіз болды. Барлық аспектілері заңнамалық деңгейде реттеліп болғаннан кейін франчайзинг Қазақстанда бизнесті дамытудың тиімді саласына айналды. Үкіметтің өз қаржысына түрлі конференциялар мен көрмелер ұйымдастыруды қолға алуы бекер емес.
Оның үстіне 1999 жылы Қазақстан Республикасының Азаматтық кодексіне белгілі бір түзету енгізілді. Осы кезеңнен бастап Кодекске 45-бап енгізіле бастады. Онда Қазақстандағы франшиза туралы айтылған. Егер сізді тауар белгілерін жалға беру мәселесі қызықтырса, онда Қазақстан үкіметі «Тауар таңбалары туралы» заңды әзірледі, онда сіз осындай операцияны жүзеге асыру туралы егжей-тегжейлі біле аласыз.
Франчайзингтің артықшылықтары
Франчайзинг өте жас ұғым болғанына қарамастан, оның франчайзер үшін де, франчайзи үшін де артықшылықтары бар. Франшизаны берген тарап кез келген жағдайда аз болса да тұрақты табыс алады. Сонымен қатар, компанияның тауар белгісінің сұранысы мен жалға алуы ол үшін қаржылық инвестицияны қажет етпейтін тамаша жарнама болады.
Франчайзилердің басқа да көптеген артықшылықтары бар. Олардың ішінде:
- Қалыптасқан бизнес жүйесін енгізу. Кәсіпкер туристік агенттікфраншизасын сатып алды делік. Сонымен бірге ол табысқа жетуі мүмкін дәлелденген бизнес үлгісін айналымға енгізеді;
- Әрине, франчайзи қандай да бір жолмен франчайзердің бақылауында болады. Дегенмен, мұндай бизнес үлгісіне артықшылық беру арқылы әрбір адам жеке тәуелсіздігін сақтай отырып, өз ісін ашуға нақты мүмкіндік алады;
- Франчайзинг бағдарламасының арқасында серіктес компания ашуға, ірі корпорацияның құрамына енуге және жаңа бастаған кәсіпкердің проблемаларынан арылуға болады;
- Өз қаражатын инвестициялау алдында франчайзи франчайзердің қызметімен танысуға және операциялық компанияның коммерциялық ұсынысы оған сәйкес келетінін түсінуге мүмкіндігі бар;
- Белгілі брендтің франшизасын сатып алу арқылы сіз дайын адал аудитория мен сіздің өніміңізге/қызметіңізге қызығушылық танытқан әлеуетті сатып алушыларға ие боласыз;
- Жарнамалық шығындар төмендейді. Олар белгілі бір аймақта компанияны жылжытуға ғана азайтылады;
- Франчайзердің серіктесі бола отырып, франчайзи тек бизнес-жүйені ғана емес, сонымен қатар оны пайдалану, дамыту және кірісті арттыру бойынша барлық егжей-тегжейлі түсініктемелерді алады;
- Франчайзиге қажетті тауарларды жүйелі жеткізу де қамтамасыз етіледі.
Франчайзингтің кемшіліктері
Кез келген бизнес сияқты франчайзингтің де кемшіліктері бар. Ірі компанияның бір бөлігі бола отырып, франчайзи белгілі бір ережелерді сақтауға міндеттенеді. Көбінесе франчайзингтік келісімде франчайзи өнім мен шикізатты тек франчайзер көрсеткен жеткізушілерден сатып алуы керек деген тармақты табуға болады.
Мұндай бизнестен шығу да белгілі бір қиындықтармен байланысты, әсіресе франчайзилер үшін. Кейде франчайзидің жеке қаражаты олардың пайдасына емес пайдаланылуы мүмкін. Қалай болғанда да, жаңа бизнесті бастамас бұрын, сіз ұсынылған келісімшартты мұқият оқып шығуыңыз керек немесе жеке келісімшартты жасауыңыз керек. Осылайша сіз өзіңізді сақтандырып, қажетсіз салдардан құтыла аласыз.
Қолданылатын терминдер сөздігі
Франчайзинг – бұл екі коммерциялық ұйым арасындағы нарықтық қатынастың бір түрі, оның барысында бір тарап екінші тарапқа өзінің бизнес үлгісін пайдалана отырып, белгілі бір бизнесті жүргізу құқығын береді.
Концессия – латын тілінен аударғанда «концессиялар». Мүлікті мемлекет пайдасына инвестордың қаражаты есебінен қайта құру туралы келісім.
Тауар таңбасы – бұл өнімнің суреттік, ауызша немесе басқа да нысанда көрсетілуі мүмкін арнайы белгісі.
Бизнес моделі – бизнесті жүргізу тәсілі.
Бренд - бұл тауарды немесе қызметті тұтынушылар арасында танымал ететін бренд, логотип.
Дистрибьютор – ірі өндірушілердің тауар тобын әрі қарай сату үшін сатып алатын көтерме сатып алушы немесе жеке кәсіпкер.
Дисконт – сатуға сұранысты арттыру мақсатында тауардың белгіленген бағасы төмендетілетін ақша сомасы.
Кәсіпкер – табыс алу мақсатында қызмет көрсетумен, саудамен айналысатын тұлға.
Лицензиялау – тиісті рұқсаттармен расталатын белгілі бір әрекеттерді орындауға рұқсат.
Роялти – авторлық құқықтарды, патенттерді, франшизаларды және басқа да меншік түрлерін пайдаланғаны үшін көзделген өтемақының ерекше түрі.